divendres, de maig 05, 2017

Exemples de joies romàniques a Espanya I

Col·legiata de Toro

Si mirem la ciutat de Toro des del Duero, la imatge de la seva Col·legiata se'ns apareix dominant la vega. Aquest temple romànic va començar a construir a mitjans del segle XII. La seva planta basilical de tres naus que acaben en la seva capçalera en tres absis semicirculars, té en la intersecció del creuer, sobre la seva nau central, un esplèndid cimbori inspirat en el de la veïna Catedral de Zamora. En realitat tot l'aire constructiu de l'edifici rep l'influx d'aquella. Però en ser la seva construcció més dilatada en el temps, va rebre els primers ecos del Gòtic. En el mur nord del temple s'obre una portada la rica decoració la diferència de la resta del Romànic del Duero. En ella apareixen ressons de França i reminiscències mossàrabs.
La seva portada principal, coneguda com "Pòrtic de la Majestat", oberta al mur de ponent, es va acabar en època gòtica, i en estar oculta per la capella de Sant Tomàs, la conservació de la seva bella policromia s'ha conservat de manera espectacular.


Col·legiata de Santillana del Mar

Sobre un temple l'origen se situa en l'any 870 que, segons la tradició, custodiava les relíquies de Santa Juliana, es construeix a mitjan segle XII aquesta Col·legiata la base és l'estil Romànic, i l'estructura de tres absis i tres naus segueix el model de Sant Martí de Frómista i del Romànic internacional que arriba a Castella pel Camí de Santiago. Però com en exemples anteriors veiem com els diferents llenguatges posteriors s'han obert pas per conviure en un harmònic encaix d'estils. Tant en la seva portada com en l'interessant claustre ia l'interior de l'església, trobem un mostrari de motius que representen els temes fonamentals de la religiositat medieval, en particular la lluita entre el Bé i el Mal, i la necessitat de la penitència i el perdó per salvar-se de les penes de l'infern.


Santa Maria de Eunate

Molt a prop de Pamplona, ​​a la Vall del Valdizarbe, sola en el silenci, es troba aquesta peculiar ermita l'arquitectura recorda a les construccions templeres. Creguis o no, observar els pelegrins donant tres voltes al voltant del seu claustre circular, com els fidels islàmics a la Roca de Jerusalem, per després accedir a l'interior i situar-se sota la clau de la seva volta i omplir-se de energia tel·lúrica, és una cosa que sorprèn i inquieta. Explicar les sensacions que provoca el seu interior, pur Romànic, seria caure en llicències poètiques, el deixem millor a criteri personal.

Sense documentació que acrediti la seva construcció pels templers, són moltes les hipòtesis sobre el seu origen al segle XII, i les llegendes que l'envolten. Sobre el seu absis 01:00 lucernaria servia de far-guia als pelegrins. Va ser hospital i cementiri de caminants. Tant les escultures dels seus capitells la interpretació es presta a moltes conjectures, com les marques de picapedrers presents per tot el temple, relacionen aquest lloc amb el món templer, tot i que insistim, no hi ha documentació que ho provi.



Santa Coloma de Albendiego

La capçalera de l'església de Santa Coloma de Albendiego, és una exquisidesa del Romànic espanyol. Datada a principis del segle XII, només ens queda del primitiu temple romànic seu preciós absis. Els seus vans tancats amb delicades gelosies treballades a força d'estrelles, triangles, cercles secants, que les relacionen iconogràficament amb l'Ordre de Sant Joan de Jerusalem. Tradicionalment relacionada amb els Templers, relació que no és gratuïta ja que en les gelosies es repeteix la Creu de vuit puntes, sent aquestes creus l'única documentació que recolza aquesta teoria, i l'allunyament de les representacions bíbliques en escultura del Romànic ple. Sigui com sigui, l'ermita és una invitació al descans, un refugi de pau al que ajuda el bellíssim entorn.



Castell de Loarre.

Estem davant la fortalesa romànica visitable més important i més ben conservada d'Europa. Objecte inspirador del cinema i la literatura. En la novel·la històrica "El Castell", Luis Zueto, transita per algunes idees més que versemblants sobre els motius de la seva construcció.

Situat on acaba la muntanya i comença el pla, compte Zueto, que els cristians tenien davant seu les fèrtils hortes que gaudien els àrabs, ¡quina motivació per construir un castell des del qual desplegar la guerra contra l'islam !. Potser Sancho Garcés III de Pamplona tingués en compte aquest detall en edificar aquesta fortalesa, que va arribar al seu màxim esplendor sota el mandat de Sancho Ramírez d'Aragó, qui va manar construir en el seu interior l'esplèndida església de Sant Pere, on es va celebrar una de les primeres misses pel ritu romà i no pel mossàrab.
L'església és una avançada del romànic ple, l'cluniacenc, francès. En aquesta estupenda pàgina sobre el romànic aragonès, trobareu un complet recorregut per aquest magnífic castell, que explica amb detall la relació de Loarre amb el romànic francès a Sant Serni de Tolosa. "L'art que aquí es plasma deriva directament del que genialment elaborat per Bernardus Guilduinus a Saint Sernin" (Prof. Javier Martínes d'Aguirre).





Ermita de Sant Joan Baptista

Aquesta petita ermita declarada Monument Nacional en 1981, es troba avui al cor de l'Horta de Guardià, un parc romàntic de la ciutat de Palència. Des del segle XII i fins a mitjan segle XX va formar part del caseriu de Villanueva Del Río, un dels pobles desapareguts sota les aigües de l'Embassament d'Aguilar de Campóo. Salvada de les aigües, sota el pantà romanen seva torre i la seva cadireta. Traslladada pedra a pedra roman envoltada d'oms, roures, bedolls i castanyers d'índies el canviant colorit plena d'ombres dels camins que porten a les pedres romàniques de Sant Joan. Al seu voltant voletegen paons, tórtores, garses i caderneres entre les escultures contemporànies d'en Teo Calvo. La bella senzillesa del romànic palentí resplendeix en les pedres d'arenisca sobre les que s'aixeca aquesta església la ornamentació exterior llueix en el seu únic absis i en la seva portada, zigzaguejants puntes, boles i palmetes, mentre els capitells de coronen les columnes interiors, comptes algunes històries bíbliques.


Basílica de Sant Martí de Mondoñedo.

La Basílica de Sant Martí de Mondoñedo al municipi de Foz (Lugo), està considerada com la catedral més antiga d'Espanya. Els seus murs guarden una història apassionant que comença al segle VI. Sobre els fonaments de dos temples anteriors es va aixecar el que coneixem avui entre finals del XI i principis del XII. Els forts contraforts obra del segle XVIII, sostenen els tres absis de la seva capçalera decorats amb arquets llombards.
L'escultura dels onze capitells del transsepte i del "retaule" de l'absis central, l'autoria és de l'anomenat "Mestre de Mondoñedo", expliquen històries de la Bíblia amb un deliciós senzillesa propera al naïf.
Frescos romànics entre els quals es troba la representació més antiga d'Espanya de l'Arbre de Jessè, o les pintures del segle XII descobertes el 2008 en una de les voltes del transsepte, es troben entre les més importants d'Espanya. Un luxe que ens espera a la vora del Cantàbric.




Exemples de joies romàniques a Espanya I

Col·legiata de Toro Si mirem la ciutat de Toro des del Duero, la imatge de la seva Col·legiata se'ns apareix dominant la vega. Aquest...