dijous, de maig 04, 2017

Programació d'Història de l'art de 2º de batxillerat.


CONTINGUTS I OBJECTIUS ESPECÍFICS DE LES UNITATS:

El curs se divideix en cinc parts, tenint una especial impotància en temps i extensió les nº 3 i 4, per quant són les pròpiament històriques, mentre que les 1, 2 i 5 són sobre tot d’introducció i reforçament de conceptes, i se desenvolupen de manera transversal a tot el llarg del curs.

PART TEÒRICA: TEMARI GENERAL.


BLOC 1. Continguts comuns: aquest bloc s’entén inclòs en el desenvolupament general del temari, i no serà objecte de preguntes específiques, exceptuant les relatives a vocabulari bàsic específic.

BLOC 2. Els inicis de l’art: Aquesta part és introductòria.

1. Les primeres manifestacions artístiques:

L’art a la prehistòria: La pintura rupestre, amb definició i característiques de les zones cantàbrica (Altamira) i del llevant de la península Ibèrica (Cogull).

L’art de l’antic Egipte: L´art egipci al seu context social i religiós, amb l’arquitectura funeraria (mastabes i piràmides) i religiosa (temple), i les arts plàstiques, sobre tot l´escultura.    
  
L’arquitectura i les arts figuratives a Mesopotàmia. Les cultures mesopotàmiques. Arquitectura sumèria: el ziggurat. La plàstica sumèria: els relleus (estela d’Hammurabi) i escultura exempta (estàtua de Gudea). Els relleus assiris. Babilònia i la porta d’Isthar.


2. L’art clàssic:

L’antiga Grècia. L’arquitectura grega: Urbanisme. Origen, funció, característiques, elements i tipologies del temple. Els ordres arquitectònics. El teatre.

L’escultura grega: Característiques generals. Evolució: L’època arcaica (kuros i kores); el període sever; el moment clàssic dels grans escultors, les transformacions al segle IV a l’hel·lenisme i les seves escoles, Rodes, Pèrgam i Alexandria.

L’arquitectura, l’escultura i la pintura romanes: Urbanisme romà i el fòrum. Arquitectura: característiques generals, construccions civils i religioses, monuments commemoratius. L’escultura: característiques general; el retrat amb tipus i evolució; el relleu històric. Trets genèrics dels estils de la pintura pompeiana.

L’art a la Hispània romana: els principals monuments, com el teatre de Mèrida i l’aqüeducte de Segòvia.

Bloc 3. L’art a l’època medieval:

1.     Les primeres manifestacions d’art medieval.

L’aportació cristiana a l’arquitectura i la iconografia. L’art paleocristià.

Les basíliques paleocristianes. Iconografia: el crismó i el Bon Pastor.

L’art bizantí. L’època de Justinià. Característiques de l’arquitectura bizantina: Santa Sofia i San Vitale de Ràvena. El mosaic.

L’art preromànic. Característiques generals de l’arquitectura asturiana i Santa Maria del Naranco.

L’art islàmic. Característiques generals de l’art islàmic. La mesquita: característiques, tipologies i funció.

L’art hispanomusulmà. Els períodes de l’art hispanomusulmà. Arquitectura islàmica a Al-Andalus: la mesquita de Còrdova (característiques, influències i evolució històrica) i l’Alhambra de Granada.


2.     El romànic.

Característiques de l’arquitectura, l’escultura i la pintura. Geografia del romànic. L’arquitectura romànica: el temple romànic i els seus elements arquitectònics. El monestir: el claustre i altres parts. La plàstica: iconografía, característiques de l’escultura monumental (els pòrtics), i característiques de la pintura mural (exemples de Sant Climent de Taüll i Sant Isidor de Lleó) i pintura sobre taula amb els exemples catalans.

El camí de Sant Jaume. Concepte i significació de la peregrinació. Les rutes històriques i les esglésies de peregrinació: Sant Serní de Tolosa i Santiago de Compostel·la.

 
3.     El gòtic, expressió d’una cultura urbana.

Arquitectura i arts plàstiques. Les condicions historicosocials del gòtic. Geografia i cronologia del gòtic. Característiques de l’arquitectura gòtica. Evolució de l’estil gòtic a França: Chartres, Amiens, Nôtre Dame de París i la Sainte Chapelle. L’arquitectura gòtica a la península Ibèrica: Burgos i Lleó. Característiques generals de l’escultura gòtica: exemples a Amiens i Burgos. La pintura gòtica a Itàlia: el Trecento; l’escola florentina: Cimabue, Giotto; l’escola sienesa: Duccio di Buoninsegna, Simone Martini i els germans Lorenzetti. Els primitius flamencs: Jan van Eyck i el Bosch.

L’art gòtic a les Illes Balears. La catedral de Palma i la Llotja en el seu context historicoartístic. La figura de Guillem Sagrera.


Bloc 4. L’art occidental en el món modern.

1.     El Renaixement.

Característiques generals de l’arquitectura, l’escultura i la pintura. Art i humanisme. Les noves condicions de l’art i de l’artista: la importància de la teoria.

El Renaixement italià: Quattrocento i Cinquecento:

L’arquitectura del Quattrocento: Brunelleschi (cúpula de Santa Maria del Fiore, església de San Lorenzo, capella dels Pazzi, hospital dels Innocents); Alberti (Santa Maria Novella, església de Sant Andreu de Màntua, palau Rucellai).

L’escultura del Quattrocento: Ghiberti (les portes del baptisteri de Florència), Donatello (David, Sant Jordi, Gattamelata); Verrochio (Condottiero Colleone, David); la pintura del Quattrocento: Florència: la 1ª generació de Fra Angelico, Masaccio i Piero Della Francesca; la 2ª generació de Botticelli; i altres escoles.

L’arquitectura del Cinquecento: Bramante, Miquel Àngel i Palladio.

L’escultura del Cinquecento: Miquel Àngel.

L’escultura del manierisme: Giambologna i Cellini.

La pintura del Cinquecento: Leonardo, Rafael i Miquel Àngel; l’escola veneciana (Giorgione i Ticià).

El Manierisme: Parmigianino, Tintoretto i altres.

El Renaixement a la resta d’Europa: La difusió del Renaixement. Dürer a Alemanya.

L’arribada del Renaixement a la península Ibèrica: El plateresc. L’arquitectura imperial: el palau de Carles V a Granada, el monestir de San Lorenzo d’El Escorial. Aproximació a la plàstica renaixentista: El Greco.

El cas de les Illes Balears. Aproximació a l’arquitectura i les arts plàstiques.

 
1.     El Barroc i l’art civil i religiós:

L’arquitectura i escultura a Itàlia. L’arquitectura a Itàlia: l’urbanisme (la Roma de Sixt V); Bernini, Borromini. L’escultura: Bernini.

La pintura italiana, flamenca i holandesa. Naturalisme i classicisme en la pintura italiana del segle XVII: Caravaggio. Estètica i temes de la pintura flamenca i holandesa: Rubens i Rembrandt.

El Barroc hispànic i el Segle d’Or. El context historicosocial. Aproximació a l’arquitectura barroca a Espanya. Característiques generals de l’escultura: la imatgeria a Castella (Gregorio Fernández); Andalusia (Martínez Montañés i Alonso Cano). Característiques generals de la pintura i les escoles; els pintors: Ribera, Zurbarán, Velázquez, Murillo i Valdés Leal.

L’art barroc a les Balears: Aproximació a l’arquitectura i la plàstica.

 
2.     El segle XVIII i el començament del XIX.

El neoclassicisme. Concepte i característiques de l’art neoclàssic. L’escultura: Canova. La pintura a França: David i Ingres.

El romanticisme: Concepte, característiques i temes del romanticisme: el paisatgisme alemany (Friedrich) i anglès (Constable i Turner). França: Géricault i Delacroix. Goya en el seu context.

 
Bloc 5. L’art contemporani.

1.     L’arquitectura contemporània.

La Revolució Industrial i els nous materials. L’urbanisme del segle XIX.

L’arquitectura de l’enginyeria: mercats, ponts, ferrocarrils, exposicions universals amb Paxton, Labrouste i Eiffel. L’urbanisme: París, Viena i la ciutat jardí. L’Escola de Chicago: Sullivan.

El modernisme. El cas de Catalunya i les Illes Balears. Característiques generals del modernisme i el seu context historicosocial. Modernisme ondulant i geomètric. Catalunya: l’obra de Gaudí. Aproximació al desenvolupament del modernisme a les Balears. Gaudí (la Seu) i Lluís Domènech (el Gran Hotel) a Mallorca.

L’arquitectura del segle XX: funcionalisme, Bauhaus, organicisme i darreres tendències. El moviment modern i l’estil internacional: Walter Gropius, Mies Van der Rohe, Le Corbusier. L’organicisme: Frank Lloyd Wright. Aproximació al postmodernisme i el neomodernisme.

 
2.     L’evolució de les arts plàstiques als segles XIX i XX.

El realisme: Característiques generals i concepció esteticosocial: Courbet.

L’impressionisme i el postimpressionisme. Trets generals de l’impressionisme. Manet i els orígens de l’impressionisme, Monet, Renoir i Degas. El postimpressionisme: el puntillisme de Seurat, Cézanne, Van Gogh, Gauguin, Toulouse-Lautrec. L’escultura de Rodin en el seu context.

Les avantguardes: fauvisme, expressionisme, cubisme, futurisme i surrealisme. Característiques generals d’aquests moviments en el seu context històric i representants més destacats.

L’expressionisme abstracte, l’informalisme, l’art pop i l’hiperrealisme. Característiques generals d’aquests moviments i representants més significatius.

L’escultura i la pintura a les Balears entre els segles XIX i XX. Aproximació general al panorama de la plàstica.

3.     Els nous llenguatges de l’art.

· Fotografia. Concepte i estètica.

· Cinema. Concepte i estètica.

· Còmic. Concepte i estètica.

· Disseny gràfic. El cartell: concepte i estètica.

· Les noves tecnologies, videocreació. Imatges per ordinador. Concepte i estètica.

· Art i cultura visual de massa: el consum de l’art. Fires, mercats, museus i centres d’art contemporani.

Exemples de joies romàniques a Espanya I

Col·legiata de Toro Si mirem la ciutat de Toro des del Duero, la imatge de la seva Col·legiata se'ns apareix dominant la vega. Aquest...